De dag was weer in Den Hag bij AB-ZHW en werd verzorgd door Annelies en Koos.
Na een duidelijk inleidend deel van Annelies hield Koos een prachtige, voor sommigen wat té flitsende, presentatie over specialisatie smartborden.
Twee belangrijke begrippen uit de presentatie: bij intentioneel gebruik is de leerling actief bezig met het materiaal.
Via de ontwikkelfases van Beauchamp waarbij je groeit naar "samenwerkend gebruiker kwamen we uit op het onderzoek van Fisser en Nijhuis waarin "fasering gebruik digiborden" bekeken is. Hierbij werden ict-vaardigheden en presentatievaardigheden mbv digiborden onderzocht en van instumenteel naar intentioneel opgebouwd.
Na deze presentatie gingen we zelf aan de slag door een half uurtje inspiratie op te doen bij het bekijken van verschillende sites.
Hierna werd er in groepjes van vier personen met behulp van een place-mate en aantal filmpjes bekeken. De opdracht was te kijken naar de rollen van leerling en leerkracht. Hierna volgde een terugkoppeling naar de groep. Erg leuk!
En daar was weer de heerlijke lunch!
De middag bestond voor het grootste deel uit het maken van twee lessen met gebruik digibord. Uiteraard gebruikmakend van het TPACT-model. Een les met een nadrukkelijke rol voor de leerkracht en een les met de nadrukkelijke rol voor de leerling.
Samen met Ludo brainstormden we over metriek stelsel: meten met een referentie. Dat viel niet helemaal mee: het opstarten is erg lastig! Al denkend kwamen we op onderstaande mindmap:
Naar aanleiding van deze mindmap maakten we twee lessen, tenminste dat was de bedoeling. De les waar de leerling al handelend en presenterend werkte lukte aardig. De les waarbij de leerkracht centraal stond vonden we lastiger.
Hierna sloot Annelies de dag af met een kort praatje over het fenomeen Masterpiece.
En weer een leerzame dag!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten