zondag 19 februari 2012

Dag 10-11, 14 februari Studiereis Hilversum

Toch nog even spannend: "Vanaf morgen reiden de treinen weer op schema..."
Ben ik wel op tijd in Hilversum? Gelukkig liep ik even over half 10 het prachtige gebouw voor Beeld en Geluid binnen, waarin we warm verwelkomd werden door twee dames.
Eerst kregen een presentatie over beeld en geluid. Het begon allemaal met de eerste radio uitzending in 1919 en de eerste televisie uitzending in 1951. Verbazingwekkend te horen hoeveel beeld- en geluidsmateriaal er onderhand gedigitaliseerd is. Een van de grootste taken is het beheer en behoud van beeld- en geluidsmateriaal. Veel is er voor het onderwijs te gebruiken via Teleblik (gratis en maak ik al veel gebruik van) en Ed*iT (betaald). 
Hierna volgde een nieuwe presentatie over Les 2.0. Heel erg boeiend was dit niet, omdat het meer op VO gericht was.
Na de overheerlijke lunch konden we ons twee uur vergapen in de Experience!
Er waren hartstikke leuke beelden te zien uit de oude doos. Je merkt dat je oud wordt, want heel veel was herkenbaar en resulteerde in een aha-erlebnis: "Oh ja dat was er ook nog!" Je kon zelf verschillende dingen doen: op de foto met een BN-er, meedoen in een Top-pop uitzending, favoriete uitzendingen bekijken enzovoort. 
Ook kon je een mediascan doen (viel toch nog tegen) en filmfragmenten over mediawijsheid bekijken, heel erg interessant en voor mij erg inspirerend. Zo hoorde ik van de websites Mijn kind online en Mediawijzer.net. Voor mij erg bruikbaar voor mijn masterpiece.
In een prachtige bus zijn we aan het einde van de middag richting Brussel gereden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten