Tijdens de mooie presentatie van Quido kwam ik er toch wel achter dat het ook anders kan!
Een geweldig filmpje hoe het niet moet liet onderstaand filmpje zien:
Kijkend naar deze persiflage is het toch duidelijk dat wij en ook de kinderen het anders kunnen doen: geen of liever geen steekwoorden (bullits).
Bouw op vanuit het 5 puntenplan: thema, probleem, oplossing, 3 voordelen en actie.
Wees kort maar krachtig en gebruik het getal 3. Kort, bondig, drie grote voordelen.
Zie Steve Jobs: Koop een I Phone! (=actie!)
Super duidelijk voorbeeld: zet je aan het denken. Eigenlijk maak ik presentaties vaak niet goed doordacht, waardoor ze waarschijnlijk niet voldoende aankomen.
Quido bracht de kracht van de beeldtaal geweldig naar voren d.m.v. een aantal korte filmpjes.
De kracht van beeld metaforen werd goed duidelijk door posters van Scandisc:
En dan de nieuwsgierigheid wekken door de kijker te prikkelen. En weer Apple de macbook air, prachtig mooi voorbeeld van nieuwsgierigheid prikkelen.
Wat een eye-openers, geweldig! Erg inspirerende voorbeelden hoe het zonder veel poespas, maar oh zo doordacht kan!
En toen zelf aan de slag!
Samen met Caroline bedachten we een onderwerp voor een presentatie: de F(lexibele) O(pbouw) P(en) en bedachten via het vijfpuntenplan een opzet. Een prachtig plan, maar commercieel en dat was niet de bedoeling.
Dus weer opnieuw beginnen.
We kwamen na veel denken uit op kleuren mengen, waarvan we een nieuw stappenplan maakten.
1. Thema: kleuren mengen
2. Probleem: je wilt een landschap schilderen, maar je hebt maar rood, geel, blauw en wit.
3. Oplossing: Kleuren mengen
4. 3 voordelen: a. je weet hoe je verschillende kleuren maakt
b. je kan je landschap in reële kleuren schilderen
c. door meer kleuren te hebben, krijgt de lln meer schilderplezier
5. Actie: kleurencirkels maken
De metafoor voor kleuren mengen die we maakten:
soep= gemengde kleuren; ingrediënten (vb. groenten, of de kip) maakt de gemengde kleur.
Onderstaande animatie (met beetje hulp;-)) wilden we in de presentatie "kleuren mengen" verwerken.
Het lijkt allemaal niet veel, maar dit kost veel tijd; zeker als je er niet helemaal in thuis bent.
Een zeer leerzame dag met veel eye-openers: met name n.a.v. de voorbeelden uit de presenatie.
Zeker niet te vergeten het bekijken en verbazen van wat de anderen gemaakt hadden.
De twee specialisaties die ik wil gaan gebruiken zullen de volgende worden:
Ik heb ervaren dat ik niet doordacht presentaties maak. Ik wil door presenteren als één van de specialisaties te gebruiken mij hierin meer verdiepen.
De tweede specialisatie is niet makkelijk te kiezen.
De bijeenkomst op 23 november heeft wel wat bij mij losgemaakt: de specialisatie Mediawijsheid. Tijdens het werken n.a.v. De Frisse Blik zag ik dat iedereen , en zeker kinderen, alsmaar door de media ivoor de gek gehouden worden.
Ik zou graag hier iets mee doen omdat ik dit hartstikke interessant vind en er een uitdaging inzie.
In het verlengde hiervan was de specialisatie Beeld en Geluid er een die mij erg aantrok. Mede doordat ik het filmen ontzettend interessant vind. Misschien is er iets te combineren.
Door hierover woensdag te praten hoop ik hierin een weloverwogen keuze te kunnen maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten